z. 5. decembra 2003,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci
v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení zákona č. 389/1998 Z. z.,
zákona č. 155/1999 Z. z., zákona č. 450/2000 Z. z., zákona č. 416/2001 Z.
z., zákona č. 567/2001 Z. z., zákona č. 507/2002 Z. z., zákona č. 534/2002
Z. z., zákona č. 724/2002 Z. z., zákona č. .../2003 Z. z. a zákona č.
…/2003 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 31 ods. 4 sa v prvej vete na konci vypúšťajú slová „najviac na tri
kalendárne mesiace“ a vypúšťa sa druhá veta.
2. V § 31 odseky 8 a 9 znejú:
„(8) V krízovom stredisku sa poskytujú služby ambulantne alebo prechodne na
určitý čas.
(9) Starostlivosť v krízovom stredisku možno poskytovať na základe
a) dohody krízového strediska so zákonným zástupcom alebo
b) rozhodnutia súdu.“.
3. V § 50 sa vypúšťa odsek 5.
Doterajší odsek 6 sa označuje ako odsek 5.
4. V § 56 odsek 1 znie:
„(1) Občanovi sa v dôsledku ťažkého zdravotného postihnutia kompenzujú aj
zvýšené výdavky
a) na diétne stravovanie,
b) súvisiace
1. s hygienou alebo s opotrebovaním šatstva, bielizne, obuvi a bytového
zariadenia,
2. so zabezpečením prevádzky osobného motorového vozidla,
3. so starostlivosťou o psa so špeciálnym výcvikom.“.
5. V § 56 ods. 3 sa slová „osobnej hygieny a bytovej hygieny“ nahrádzajú
slovom „hygieny“.
6. V § 56 ods. 4 sa slová „ťažkého zdravotného postihnutia občana“
nahrádzajú slovami „používania technicky náročných pomôcok uvedených
v prílohe č. 12“.
7. V § 56 ods.5 sa vypúšťajú slová „prevádzky pomôcky a “ a slová „na
elektrickú energiu a“ a slovo „ich“ sa nahrádza slovom „jeho“.
8. V § 64 odsek 3 znie:
„(3) Výška peňažného príspevku na kompenzáciu zvýšených výdavkov na diétne
stravovanie je mesačne
a) 1000 Sk pre choroby a poruchy uvedené v prvej skupine podľa prílohy č.
13,
b) 500 Sk pre choroby a poruchy uvedené v druhej skupine podľa prílohy č.
13,
c) 300 Sk pre choroby a poruchy uvedené v tretej skupine podľa prílohy č.
13.“.
9. V § 64 ods. 4 sa suma „200 Sk“ nahrádza sumou „300 Sk“.
10. V čl. I § 64 ods. 5 sa suma „500 Sk“ nahrádza sumou „700 Sk“.
11. § 64a vrátane nadpisu znie:
Peňažný príspevok za opatrovanie
(1) Fyzickej osobe, ktorá opatruje občana s ťažkým zdravotným postihnutím
staršieho ako šesť rokov odkázaného podľa posudku vydaného podľa § 57 ods. 1
a 2 na celodenné, osobné a riadne opatrovanie (ďalej len „opatrovanie“),
možno poskytnúť peňažný príspevok za opatrovanie. Peňažný príspevok za
opatrovanie nemožno poskytnúť, ak občanovi s ťažkým zdravotným postihnutím
sa poskytuje peňažný príspevok na osobnú asistenciu alebo ak sa mu
starostlivosť zabezpečuje opatrovateľskou službou.
(2) Na účely poskytnutia peňažného príspevku za opatrovanie sa za fyzickú
osobu považuje manžel, manželka, rodič alebo občan, ktorý prevzal dieťa do
starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe rozhodnutia
príslušného orgánu, alebo fyzická osoba, ktorú súd ustanovil za
opatrovníka41a) občana s ťažkým zdravotným postihnutím, dieťa, starý rodič,
vnuk, vnučka, súrodenec, nevesta, zať, svokor, svokra. Za nevestu sa
považuje aj ovdovená žena po synovi svokry (svokra) a za zaťa sa považuje aj
ovdovený muž po dcére svokry (svokra).
(3) Opatrovanie občana s ťažkým zdravotným postihnutím fyzickou osobou
uvedenou v odseku 2 sa vykonáva najmä na účely zabezpečenia pomoci pri
nevyhnutných životných úkonoch uvedených v prílohe č. 1. Za opatrovanie sa
považuje aj opatrovanie v rozsahu hodín uvedenom v odsekoch 6 a 7.
(4) Fyzická osoba, ktorá vykonáva opatrovanie, musí byť plnoletá, musí mať
spôsobilosť na právne úkony a musí byť schopná vykonávať opatrovanie. Za
fyzickú osobu schopnú vykonávať celodenné, osobné a riadne opatrovanie sa
nepovažuje fyzická osoba, ktorá pre dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav má
pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 % v porovnaní so
zdravou fyzickou osobou. V prípade pochybností vykonávať celodenné, osobné
a riadne opatrovanie, príslušný orgán potvrdzuje psychickú schopnosť
a fyzickú schopnosť fyzickej osoby uvedenej v odseku 2.“. Fyzická osoba
nesmie vykonávať opatrovanie bez písomného súhlasu občana s ťažkým
zdravotným postihnutím odkázaného na opatrovanie. Písomný súhlas sa
nevyžaduje v prípade, ak občan s ťažkým zdravotným postihnutím nie je
schopný písomný súhlas udeliť, alebo ak ide o maloleté dieťa s ťažkým
zdravotným postihnutím alebo o občana s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorý
bol súdom pozbavený spôsobilosti na právne úkony. Neschopnosť občana
s ťažkým zdravotným postihnutím udeliť písomný súhlas potvrdzuje príslušný
orgán.
(5) Peňažný príspevok za opatrovanie sa poskytuje vo výške 6 000 Sk mesačne
pri opatrovaní jedného občana s ťažkým zdravotným postihnutím a vo výške 8
000 Sk mesačne pri opatrovaní dvoch alebo viacerých občanov s ťažkým
zdravotným postihnutím, ak tento zákon neustanovuje inak.
(6) Ak občan s ťažkým zdravotným postihnutím odkázaný na opatrovanie
fyzickou osobou uvedenou v odseku 2 navštevuje zariadenie sociálnych
služieb, základnú školu, strednú školu alebo školské zariadenie typu
predškolského zariadenia, školského klubu, školského strediska záujmovej
činnosti a centra voľného času v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne, peňažný
príspevok za opatrovanie sa poskytuje vo výške 5 300 Sk mesačne. Pri
opatrovaní dvoch alebo viacerých občanov s ťažkým zdravotným postihnutím
navštevujúcich tieto zariadenia v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne sa
peňažný príspevok za opatrovanie poskytuje vo výške 7 500 Sk mesačne.
(7) Ak jeden občan s ťažkým zdravotným postihnutím odkázaný na opatrovanie
fyzickou osobou uvedenou v odseku 2 navštevuje niektoré zo zariadení
uvedených v odseku 6 v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne a druhý občan
s ťažkým zdravotným postihnutím odkázaný na opatrovanie touto fyzickou
osobou nenavštevuje žiadne z týchto zariadení alebo navštevuje niektoré
z týchto zariadení v rozsahu najviac 20 hodín týždenne, peňažný príspevok za
opatrovanie sa poskytuje vo výške 7 800 Sk mesačne.
(8) Ak fyzická osoba uvedená v odseku 2, ktorá opatruje občana s ťažkým
zdravotným postihnutím, poberá dávky dôchodkového poistenia alebo dávky
výsluhového zabezpečenia okrem sirotského dôchodku a invalidného dôchodku
poistenca, ktorý pre dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav má pokles
schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 40 %, ale najviac o 70 %
v porovnaní so zdravou fyzickou osobou, peňažný príspevok za opatrovanie
podľa odsekov 5 a 7 sa zníži o sumu, ktorá zodpovedá 50 % dávky dôchodkového
poistenia alebo dávky výsluhového zabezpečenia, ktorá poberá táto fyzická
osoba.
(9) Ak je príjem občana s ťažkým zdravotným postihnutím vyšší ako
1,2-násobok sumy životného minima pre plnoletú fyzickú osobu podľa
osobitného predpisu,36) peňažný príspevok za opatrovanie zistený podľa
odsekov 5 až 8 sa kráti o sumu prevyšujúcu tento príjem. Ak je občanom
s ťažkým zdravotným postihnutím nezaopatrené dieťa,44) peňažný príspevok za
opatrovanie sa kráti o sumu, ktorou príjem občana s ťažkým zdravotným
postihnutím prevyšuje trojnásobok sumy životného minima pre plnoletú fyzickú
osobu podľa osobitného predpisu.44) Ak majetok a úspory občana s ťažkým
zdravotným postihnutím presahujú sumu uvedenú v § 58 ods. 13, peňažný
príspevok za opatrovanie sa fyzickej osobe uvedenej v odseku 2 neposkytne.
Na zisťovanie príjmu, preukazovanie príjmu a prehodnocovanie príjmu platí §
58 ods. 13 a 14 rovnako.
(10) Peňažný príspevok možno poskytnúť, len ak fyzická osoba uvedená v
odseku 2 nemá v čase opatrovania občana odkázaného na opatrovanie mesačný
príjem podľa osobitného predpisu44a) presahujúci 0,6-násobok sumy životného
minima pre plnoletú fyzickú osobu ustanoveného osobitným predpisom.36)
Poznámka pod čiarou k odkazu 44a znie:
„44a) § 6 a 7 zákona č. .../2003 Z.z. o daniach z príjmov.
(11) Ak je občan s ťažkým zdravotným postihnutím odkázaný na opatrovanie
fyzickou osobou uvedenou v odseku 2 poberateľom zvýšenia dôchodku pre
bezvládnosť, peňažný príspevok za opatrovanie zistený podľa odsekov 5 až 9
sa zníži o sumu zvýšenia dôchodku pre bezvládnosť.
(12) Výška peňažného príspevku za opatrovanie sa kráti pomernou časťou
o dni, ktoré bol občan s ťažkým zdravotným postihnutím v zdravotníckom
zariadení za čas dlhší ako 30 dní. Peňažný príspevok za opatrovanie sa kráti
o dni, počas pobytu občana s ťažkým zdravotným postihnutím v školskom
zariadení typu školy v prírode, na rehabilitačnom pobyte, alebo rekreačnom
pobyte. To neplatí, ak fyzická osoba vykonávala opatrovanie počas pobytu
občana s ťažkým zdravotným postihnutím v školskom zariadení typu školy
v prírode, na rehabilitačnom pobyte alebo na rekreačnom pobyte. Preplatky
možno zúčtovať so sumami peňažného príspevku za opatrovanie poskytnutými
v ďalších mesiacoch.
(13) Ak občan s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorý bol opatrovaný, zomrie,
peňažný príspevok za opatrovanie sa vyplatí v pomernej časti pripadajúcej na
tie dni v kalendárnom mesiaci, počas ktorých bolo opatrovanie vykonávané. Ak
občan s ťažkým zdravotným postihnutím zomrie v zdravotníckom zariadení pred
uplynutím 30 dňovej lehoty poskytovania zdravotnej starostlivosti, peňažný
príspevok za opatrovanie sa vyplatí pomernou časťou za dni v kalendárnom
mesiaci do dňa smrti občana s ťažkým zdravotným postihnutím.
Poznámka pod čiarou k odkazu 44 znie:
44) § 3 zákona č. .../2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení
niektorých zákonov.“.
12. § 67 sa dopĺňa písmenom i), ktoré znie:
„i) potvrdzuje psychickú a fyzickú schopnosť fyzickej osoby vykonávať
opatrovanie a psychickú a fyzickú neschopnosť občana s ťažkým zdravotným
postihnutím udeliť písomný súhlas na účely § 64a ods. 4.“.
13. § 68 sa dopĺňa písmenom ag), ktoré znie:
„ag) potvrdzuje schopnosť fyzickej osoby vykonávať opatrovanie a neschopnosť
občana s ťažkým zdravotným postihnutím udeliť písomný súhlas na účely § 64a
ods. 4.“.
14. § 86 znie:
(1) Finančný príspevok sa poskytne, ak subjekt, ktorý poskytuje sociálnu
pomoc podľa tohto zákona alebo obec poskytuje sociálnu službu alebo sociálne
poradenstvo občanovi, alebo vykonáva sociálnu prevenciu alebo vybrané
činnosti sociálnoprávnej ochrany pre občana, ktorý spĺňa podmienky na ich
poskytovanie alebo vykonávanie podľa tohto zákona, a
a) sociálna služba alebo sociálne poradenstvo alebo sociálna prevencia alebo
vybrané činnosti sociálnoprávnej ochrany v kraji chýba, alebo je
nedostatková, a
b) subjekt, ktorý poskytuje sociálnu pomoc podľa tohto zákona alebo obec
neposkytuje sociálnu službu alebo sociálne poradenstvo, alebo nevykonáva
sociálnu prevenciu alebo vybrané činnosti sociálnoprávnej ochrany s cieľom
dosiahnutia zisku,
c) subjekt, ktorý poskytuje sociálnu pomoc podľa tohto zákona vypracuje
a predloží výročnú správu o svojej činnosti a o hospodárení za
predchádzajúci kalendárny rok do 15. mája príslušného roka, ak
v predchádzajúcom roku poskytoval sociálnu službu alebo sociálne
poradenstvo, alebo vykonával sociálnu prevenciu alebo vybrané činnosti
sociálnoprávnej ochrany.
(2) Príslušný orgán poskytne finančný príspevok subjektu, ktorý poskytuje
sociálnu pomoc podľa tohto zákona minimálne vo výške určenej podľa prílohy
č. 14 (ďalej len „finančné minimum“)
a) v prepočte
1. na počet občanov, ktorí spĺňajú podmienky na poskytovanie sociálnej
služby alebo sociálneho poradenstva, alebo na vykonávanie sociálnej
prevencie alebo vybraných činností sociálnoprávnej ochrany podľa zákona a
2. na príslušné obdobie, v ktorom subjekt, ktorý poskytuje sociálnu pomoc
podľa tohto zákona, poskytuje týmto občanom sociálnu službu alebo sociálne
poradenstvo, alebo vykonáva pre týchto občanov sociálnu prevenciu alebo
vybrané činnosti sociálnoprávnej ochrany,
b) v prepočte na počet km prepravnej služby poskytnutej občanom v príslušnom
období.
(3) Príslušný orgán poskytne finančný príspevok subjektu, ktorý poskytuje
sociálnu pomoc podľa tohto zákona, ktorý nevykonáva sociálnu prevenciu alebo
vybrané činnosti sociálnoprávnej ochrany, alebo neposkytuje sociálne
poradenstvo ako súčasť poskytovania starostlivosti v zariadení sociálnych
služieb, v prepočte na dohodnutý počet občanov alebo konzultácií na jedného
sociálneho poradcu, a za predpokladu, že subjekt, ktorý poskytuje sociálnu
pomoc podľa tohto zákona, vedie evidenciu občanov a konzultácií podľa
spracovanej metodiky evidencie.
(4) Príslušný orgán môže poskytnúť finančný príspevok subjektu, ktorý
poskytuje sociálnu pomoc podľa tohto zákona v sume vyššej ako je výška
finančného príspevku určeného podľa finančného minima za podmienky, že
a) ide o subjekt, ktorý prevzal poskytovanie sociálnej pomoci občanom od
príslušného orgánu, alebo od rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej
organizácie zrušenej príslušným orgánom verejnej správy,
b) suma finančného príspevku bude najviac vo výške rozdielu medzi
priemernými bežnými výdavkami a príjmami zrušenej rozpočtovej organizácie
alebo príspevkovej organizácie za posledné tri rozpočtové roky jej činnosti,
c) finančný príspevok podľa tohto ustanovenia sa môže subjektu, ktorý
poskytuje sociálnu pomoc podľa tohto zákona, poskytnúť najviac tri
rozpočtové roky po sebe,
d) subjekt, ktorý bude príjemcom finančného príspevku podľa tohto
ustanovenia, musí povinne vytvárať rezervný fond minimálne vo výške 5 %
svojho rozpočtu ročne.
(5) Príslušný orgán môže poskytnúť finančný príspevok subjektu, ktorý
poskytuje sociálnu pomoc podľa tohto zákona v sume vyššej, ako je výška
finančného príspevku určeného podľa finančného minima aj v prípade, ak tento
subjekt nespĺňa podmienku uvedenú v § 86 ods. 4, ak to umožňuje všeobecne
záväzné nariadenie vydané týmto príslušným orgánom.
(6) Príslušný orgán môže obci, ktorá poskytuje sociálnu službu podľa tohto
zákona, poskytnúť finančný príspevok podľa § 86 ods. 2 na základe dohody na
jednotlivé druhy sociálnych služieb uvedené v prílohe č. 14, najviac však vo
výške určenej podľa finančného minima.
(7) Finančný príspevok možno poskytnúť najskôr odo dňa podania písomnej
žiadosti.
(8) Finančný príspevok možno poskytnúť preddavkovo, počnúc mesiacom január
príslušného roka. Na zúčtovanie finančného príspevku sa vzťahuje osobitný
predpis. 62)
(9) Finančný príspevok možno poskytnúť subjektu, ktorý poskytuje sociálnu
pomoc podľa tohto zákona alebo obci, ak si podali žiadosť počas rozpočtového
roka pred termínom, v ktorom príslušný orgán schválil svoj rozpočet na
príslušný rok.
(10) Ak subjekt, ktorý poskytuje sociálnu pomoc podľa tohto zákona alebo
obec skončia poskytovanie sociálnej služby alebo sociálneho poradenstva,
alebo vykonávanie sociálnej prevencie alebo vybraných činností
sociálnoprávnej ochrany v priebehu rozpočtového roka, zúčtujú poskytnutý
finančný príspevok ku dňu skončenia činnosti alebo v termíne určenom
príslušným orgánom.“.
15. § 100 sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5) Ak príslušný orgán dodatočne zistí, že peňažný príspevok na kompenzáciu
a peňažný príspevok za opatrovanie nepriznal, hoci ho priznať mal, priznal
v nižšej sume alebo priznal vo vyššej sume, ako patril, alebo priznal od
neskoršieho dňa, ako patril, peňažný príspevok na kompenzáciu a peňažný
príspevok za opatrovanie dodatočne prizná, zvýši, zníži alebo doplatí. Nárok
na dodatočné poskytnutie peňažného príspevku na kompenzáciu a peňažného
príspevku za opatrovanie alebo jeho časť zaniká uplynutím lehoty troch
rokov, ktorá začína plynúť odo dňa, od ktorého peňažný príspevok na
kompenzáciu a peňažný príspevok za opatrovanie alebo ich časť patrili.“.
16. Za § 110i sa vkladajú § 110j až 110p, ktoré znejú:
O žiadostiach o poskytnutie peňažných príspevkov na kompenzáciu a peňažného
príspevku za opatrovanie, ktoré boli podané a o ktorých sa právoplatne
nerozhodlo do 31. januára 2004, sa rozhoduje podľa zákona účinného od 1.
februára 2004, ak tento zákon neustanovuje inak.
§ 110k
(1) Peňažný príspevok na kompenzáciu a peňažný príspevok za opatrovanie,
o ktorých príslušný orgán právoplatne rozhodol do 31. januára 2003, sa
vyplatia v sume, v ktorej patrili podľa právoplatného rozhodnutia najdlhšie
do 31. januára 2003.
(2) Príslušný orgán prehodnotí a rozhodne z vlastného podnetu o peňažných
príspevkoch uvedených v odseku 1 najneskôr do 31. marca 2004 podľa zákona
účinného od 1. februára 2004.
(3) Príslušný orgán počas prehodnotenia podľa odseku 2 peňažný príspevok na
kompenzáciu a peňažný príspevok za opatrovanie nevyplatí a o zastavení
výplaty peňažného príspevku na kompenzáciu a peňažného príspevku za
opatrovanie nerozhoduje. Príslušný orgán po prehodnotení a na základe
rozhodnutia peňažný príspevok na kompenzáciu a peňažný príspevok za
opatrovanie vyplatí od 1. februára 2004 podľa zákona účinného od 1. februára
2004.
(4) Ak na základe prehodnotenia podľa odseku 2 príslušný orgán zistí, že
občan s ťažkým zdravotným postihnutím a fyzická osoba, ktorá opatruje občana
s ťažkým zdravotným postihnutím za obdobie od 1. februára 2004 nespĺňajú
podmienky podľa predpisov účinných od 1. februára 2004 rozhodnutím odníme
peňažný príspevok na kompenzáciu a peňažný príspevok za opatrovanie od
1.februára 2004.
§ 110l
(1) Ak o žiadosti občana s ťažkým zdravotným postihnutím o peňažný príspevok
na kompenzáciu alebo o žiadosti fyzickej osoby o peňažný príspevok za
opatrovanie príslušný orgán právoplatne nerozhodol do 31. januára 2003
a občanovi s ťažkým zdravotným postihnutím boli najdlhšie do 31. decembra
2003 vyplácané účelové peňažné dávky sociálnej starostlivosti podľa
doterajších predpisov, príslušný orgán rozhodne o tejto žiadosti podľa
zákona účinného od 1. februára 2004 a
a) vyplatí rozdiel medzi výškou peňažného príspevku na kompenzáciu alebo
peňažného príspevku za opatrovanie a výškou vyplatenej účelovej peňažnej
dávky, ak je výška peňažného príspevku na kompenzáciu alebo peňažného
príspevku za opatrovanie vyššia, ako výška účelovej peňažnej dávky sociálnej
starostlivosti,
b) nepožaduje vrátiť vzniknutý rozdiel, ak je výška peňažného príspevku na
kompenzáciu alebo peňažného príspevku za opatrovanie nižšia, ako vyplatená
účelová peňažná dávka sociálnej starostlivosti,
c) za obdobie, za ktoré bola občanovi s ťažkým zdravotným postihnutím
vyplácaná účelová peňažná dávka sociálnej starostlivosti, vyplatí peňažný
príspevok na kompenzáciu alebo peňažný príspevok za opatrovanie až od prvého
dňa v mesiaci, ktorý nasleduje po mesiaci, keď bola účelová peňažná dávka
sociálnej starostlivosti naposledy vyplatená, ak je výška peňažného
príspevku na kompenzáciu alebo peňažného príspevku za opatrovanie rovnaká,
ako výška účelovej peňažnej dávky sociálnej starostlivosti.
(2) Príslušný orgán postupuje podľa odseku 1 v prípade, ak sa peňažný
príspevok na kompenzáciu alebo peňažný príspevok za opatrovanie poskytujú na
rovnaký účel, na ktorý sa vyplácala účelová peňažná dávka sociálnej
starostlivosti.
§ 110m
Príjem občana s ťažkým zdravotným postihnutím na účely poskytovania
peňažného príspevku za opatrovanie podľa zákona účinného po 1. januári 2004
sa zisťuje za kalendárny rok, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom
sa peňažný príspevok za opatrovanie prehodnocuje podľa § 110k.
§110n
(1) Za fyzickú osobu, ktorá pre dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav má
pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 40 %, ale najviac o
70 %, sa považuje fyzická osoba, ktorá bola uznaná čiastočne invalidnou,
podľa zákona účinného pred 1. januárom 2004.
(2) Za fyzickú osobu, ktorá pre dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav má
pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 %, sa považuje
fyzická osoba, ktorá bola uznaná invalidnou, podľa predpisov účinných pred
1. februárom 2004.
§110o
Príslušný orgán nerozhoduje o zastavení poskytovania účelových peňažných
dávok sociálnej starostlivosti pre ťažko zdravotne postihnutých občanov,
ktoré sa vyplácali do 31. decembra 2003, ani nerozhoduje z vlastného podnetu
v prípade, ak si občan, ktorému sa poskytovali účelové peňažné dávky
sociálnej starostlivosti pre ťažko zdravotne postihnutých občanov do 31.
decembra 2003, nepodal žiadosť o sociálnu pomoc do 31. decembra 2003.“.,
§ 110 p
U občanov s ťažkým zdravotným postihnutím, u ktorých bola miera funkčnej
poruchy určená podľa predpisov účinných do 31. decembra 2003 tak, že miera
funkčnej poruchy za zdravotné postihnutie s najvyšším percentuálnym
ohodnotením do výške 40 % alebo 30 % bola zvýšená o 10 % alebo 20 %, sa
s účinnosťou od 1. februára 2004 rozhodnutím odníme peňažný príspevok na
kompenzáciu a peňažný príspevok za opatrovanie a rozhodne sa, že nejde
o občana s ťažkým zdravotným postihnutím na účely preukazu.“.
17. Za prílohu č. 11 sa vkladajú nové prílohy č. 12 až 14, ktoré znejú:
„Príloha č. 12
k zákonu č. 195/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Zoznam
chronických stavov, pri ktorých dochádza k nadmernému opotrebovaniu šatstva,
bielizne, obuvi a bytového zariadenia v dôsledku ťažkých porúch mobility,
bez používania technicky náročných pomôcok a zoznam technicky náročných
pomôcok, používaním ktorých dochádza k nadmernému opotrebovaniu šatstva,
bielizne, obuvi a bytového zariadenia
I. Zoznam chronických stavov, pri ktorých dochádza k nadmernému
opotrebovaniu šatstva, bielizne, obuvi a bytového zariadenia v dôsledku
ťažkých porúch mobility, bez používania technicky náročných pomôcok
a) ťažké spastické obrny a chabé obrny dolných končatín,
b) mozgové, mozočkové a miešne dysfunkcie podmieňujúce ťažké poruchy
chôdze,
c) stavy so stuhnutím kolenného kĺbu alebo bedrového kĺbu trvalého
charakteru bez možnosti ovplyvnenia tohto stavu ďalšou liečbou.
II. Zoznam technicky náročných pomôcok, používaním ktorých dochádza
k nadmernému opotrebovaniu šatstva, bielizne, obuvi a bytového zariadenia
a) elektrické vozíky,
b) mechanické vozíky,
c) kočíky,
d) chodúľky,
e) kraulery,
f) ortézy z tuhých materiálov (dlahy, výstuže, pružiny)
1. ortézy krku, trupu, bedra a lumbálnej oblasti,
2. ortézy horných končatín s výnimkou ortéz prstov a ruky, ktoré nemajú
uchytenie na predlaktí,
3. ortézy dolných končatín s výnimkou ortéz prstov a nohy, ktoré nemajú
uchytenie na predkolení,
g) protézy
1. protézy horných končatín s výnimkou protéz prstov a ruky, ktoré nemajú
uchytenie tuhou objímkou na predlaktí alebo predkolení,
2. protézy dolných končatín s výnimkou protéz chodidla, ktoré sú
kompenzované výplňou a ortopedickou obuvou a nemajú uchytenie tuhou objímkou
na predkolení.“.
Navrhuje sa rozšíriť prílohu č. 12 návrhu zákona o chronické stavy,
pri ktorých dochádza k nadmernému opotrebovaniu šatstva, bielizne, obuvi
a bytového zariadenia v dôsledku ťažkých porúch mobility, bez používania
technicky náročných pomôcok.
Príloha č. 13
k zákonu č. 195/1998 Z. z.
Skupiny chorôb na účely poskytovania peňažného príspevku na kompenzáciu
zvýšených výdavkov na diétne stravovanie
Skupiny
I. skupina
a) fenylketonúria do 18. roku života – po 18. roku života posudzovať
individuálne na základe neurologického a psychiatrického vyšetrenia,
b) cystická fibróza so závažnou poruchou digescie a metabolizmu, s prejavmi
malabsorpcie a hypalbuminémiou nižšou ako 35 g/l,
c) nešpecifické zápalové ochorenie čreva – ulcerózna kolitída, Crohnova
choroba v období sekundárnej malabsorpcie s hypalbuminémiou nižšou ako 32
g/l,
d) coeliakia v detskom veku a u dospelých, ktorých zdravotný stav si
vyžaduje osobitné potravinové výrobky,
II. skupina
a) diabetes mellitus typ I., diabetes mellitus typ II. inzulidependentný
s komplikáciami,
b) odstránenie 2/3 alebo celého žalúdka s malnutríciou, poklesom hmotnosti
tela o 20 % od normy a hypalbuminémiou nižšou ako 32 g/l,
c) syndróm krátkeho čreva so skrátením čreva viac ako 100 cm, s prejavmi
malabsorpcie a hypalbuminémiou nižšou ako 32 g/l,
d) chronické poškodenie pankreasu (zápal, nádor, úraz) so závažnou
maldigesciou, poklesom hmotnosti tela o 20 % od normy, s prejavmi
malabsorpcie a hypalbuminémiou nižšou ako 32 g/l,
e) systémové ochorenia – systémový lupus erytematodes, Sjögrenov syndróm,
reumatoidná artritída, Bechterevova choroba – spojené s poklesom hmotnosti
tela viac ako 20% od normy a hypalbuminémiou nižšou ako 32 g/l,
f) malígne ochorenia spojené s poruchou funkcie tráviaceho traktu,
s poklesom hmotnosti tela o 20 % sumy s hypoalbuminémiou nižšou ako 32 g/l,
g) skupina ďalších zriedkavých chorôb a porúch, ktoré sú spojené s príjmom
potravy, diagnostikovanou závažnou zmenou funkcie tráviaceho traktu, alebo
s poklesom hmotnosti tela viac ako 20 % od normálnej hodnoty s prejavmi
malabsorpcie a hypalbuminémiou nižšou ako 32 g/l,
III. skupina
a) chronická insuficiencia obličiek, kde je hladina kreatinínu v sére vyššia
ako 200 mmol/l,
b) zúženie pažeráka s výraznou poruchou prehĺtania, na benígnom alebo
malígnom podklade.“.
„Príloha č. 14
k zákonu č. 195/1998 Z. z.
Minimálne výšky finančného príspevku poskytnutého subjektu, ktorý poskytuje
sociálnu pomoc podľa zákona alebo obci podľa § 86 ods. 2 a 3, na
poskytovanie sociálnych služieb a sociálneho poradenstva podľa druhu
sociálnej služby, kapacity zariadenia sociálnych služieb, jednotky výkonu
a spôsobu poskytovania sociálnej pomoci (v Sk) (tabuľka
v PDF)
Čl. II
Zrušuje sa:
Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
č. 578/2001 Z. z. o priemerných bežných výdavkoch a príjmoch na poskytovanie
jednotlivých druhov sociálnych služieb.“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. februára 2004.
prezident Slovenskej republiky
predseda Národnej rady Slovenskej republiky
predseda vlády Slovenskej republiky